Evaluering af emnet Fantastiske Fortællinger

Fantastiske fortællinger

Vi har nu arbejdet med emnet "Fantastiske fortællinger" i noget tid og derfor har jeg lært en masse. 

På/bag/mellem linjerne

Man kan læse på linjerne, bag linjerne og mellem linjerne. Hvis man læser på linjerne læser man kun det er står og man skal ikke forestille sig noget, fordi det alt sammen står på linjerne.
Hvis man læser bag linjerne må man tænke og inddrage viden der ikke er i teksten.
Hvis man læser mellem linjerne, skal man læse på linjerne, men også selv forestille sig noget, ved hjælp af hints i teksten.

Tomme pladser

Nogle gange er der nogle tomme pladser, hvilket  vil sige at der ligesom mangler noget, som man så selv skal forestille sig.

Konstruktioner

Man kan sætte de fantastiske fortællinger ind i tre konstruktioner: Den åbne, Den lukkede og Den underforståede.
Den åbne: I den åbne konstruktion er der både en realistisk verden, men også en magisk verden. Det er typisk hovedpersonen der går fra den virkelige verden til den magiske verden, ved fx en drøm, et skab eller døden.
Den lukkede: I den lukkede konstruktion foregår det hele i en fantastisk verden og man skal selv som læser, relatere til det der nu sker.
Den underforståede: I den underforståede konstruktion foregår det i den virkelige verden, men der kan være nogle magiske indslag, ved at der bla. kan ske nogle overnaturlige ting.

Et eksempel er:
Den åbne: Narnia
Den lukkede: Ringenes Herre
Den underforståede: Gummi-Tarzan



Et genretræk ved den fantastiske fortælling er bl.a. at man kommer til at tøve når man læser.

Intertekstualitet

Intertekstualitet er når man kan genkende nogle ting fra fx en historie, i en anden tekst. Det kan fx være citater.

Motiv og tema

Motiv er det, der får personen til at handle, altså hvorfor gjorde han det.
Tema kan man godt sige er tekstens emne, altså det den handler om.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Turen til Bornholm: Dag 4

Må du godt stjæle, når du redder et andet menneskes liv?

Mennesket og ondskab